تاریخ انتشار: شنبه 1402/10/09 - 15:07
کد خبر: 492024

در سومین کنگره بزرگداشت آیت الله علامه مصباح یزدی مطرح شد؛

رئیسی: علامه مصباح یزدی دارای اندیشه‌های نو و چهره آزاد اندیشی بود/ شیخ زکزاکی: آیت‌الله مصباح سوخت تا امت اسلامی غرق در نور شود

رئیسی: علامه مصباح یزدی دارای اندیشه‌های نو و چهره آزاد اندیشی بود/ شیخ زکزاکی:  آیت‌الله مصباح سوخت تا امت اسلامی غرق در نور شود

حقیقت این است که ایشان به لحاظ معرفتی و سلوکی، سرمشقی تابناک و گیرا در بزرگ‌ترین و مقدس‌ترین امور برای دانشمندان و نسل‌های مختلف به وجود آورد تا دین را یاری کرده، از آن دفاع کند و برای ظهور امام‌مان حضرت مهدی -عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف– زمینه‌سازی کند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سومین کنگره بزرگداشت آیت الله علامه مصباح یزدی؛ با حضور آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و آیت الله محمودی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و تعدادی از اندیشمندان داخلی و خارجی علما و فضلای دین و اندیشه و شخصیت‌های لشکری و کشوری در سالن اجلاس سران برگزار شد.

آیت الله مصباح یزدی یک چهره اندیشه ورز و دارای اندیشه‌های نو و چهره آزاد اندیشی بود

آیت الله رئیسی رئیس جمهور در کنگره بین‌المللی اندیشه‌های علامه مصباح یزدی گفت: روز ۹ دی روز بصیرت و میثاق با ولایت است که توفیق داشتم در این جمع باشکوه حضور داشته باشم.  آیت الله مصباح یک چهره اندیشه ورز و دارای اندیشه‌های نو و چهره آزاد اندیشی بود. هم در آزاداندیشی و هم در نوآوری‌های در این حوزه متخصص بود.

رئیس جمهور با اشاره به این‌که آیت الله مصباح  فقط شاگرد پرور نبودند بلکه جریان ساز بودند، تاکید کرد: نواندیشی و آزاد اندیشی ایشان مبتنی بر مبانی بود، ایشان فقط شاگرد پرور نبودند بلکه جریان ساز بودند و این جریان‌سازی فقط مربوط به زمان حیات ایشان نبوده است یکی از این کارها طرح ولایت بود و برای جوانان ما پر جاذبه بود.

وی با تاکید بر اینکه طرح ولایت توانست گره‌های ذهنی جوانان را باز کند، افزود: طرح ولایت توانست گره‌های ذهنی جوانان را باز کند، به این گره‌های ذهنی توجه نشود تبدیل به مسئله خواهد شد.

رئیسی در ادامه با اشاره به کلان پروژه فکری آیت الله مصباح تاکید کرد: امروز روش طرح ولایت الگویی برای صاحبان اندیشه است که نگاهشان به شبهات و گره‌های ذهنی باشد. دفاع عقلانی و منطقی از عقاید و باورها کلان پروژه فکری آیت الله مصباح بود.

رئیس جمهور عنوان کرد: دفاع عقلانی از عقاید و باورها و مقابله با انحرافات فکری و عقیدتی دیگر ویژگی آیت الله مصباح بود که باید برای صاحبان خرد و اندیشه مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: شبهات و انحرافات همیشه وجود دارد مهم ایستادگی در مقابل این موارد است که به فکر و اندیشه اصالت می‌دهد. با شجاعت و دفاع از این عرصه بسیار اهمیت دارد.

رئیس جمهور یگانگی در حرف و عمل را از دیگر ویژگی های آیت الله مصباح برشمرد و گفت: این ویژگی برای یک انسان سالک حائز اهمیت است.

آیت الله رئیسی مطرح کرد: در روز بصیرت حقیقتا مردم نشان دادند فتنه را خوب شناختند و غبار را کنار زدند و به تبعیت از رهبری فرزانه به صحنه آمدند و به صورت خودجوش اعلام موضع کردند و جریان فتنه را در روز نهم دی خاتمه دادند.

وی افزود: این روز حقیقتا یک‌حماسه بزرگ است و باید در تاریخ ملت باقی بماند. حضور اثر بخش مردم در عرصه، به فتنه خاتمه داد و این روز باید به عنوان روز بصیرت در راستای بصیرت آفرینی در جامعه بماند و ابعاد این روز و حرکت بزرگ‌ملت تبیین شود.

رییس جمهور گفت: باور داریم که با این بصیرت و روشن‌بینی مردم، جریان معاند و بدخواه به حاشیه رانده شده و بیشتر به حاشیه رانده خواهد شد.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: یک زمانی رهبر انقلاب فرمودند طلبه سیاسی و دانشجوی سیاسی؛ منظور کیست؟ برخی فکر کردند دانشگاه سیاسی دانشگاهی است که در آن احزاب و گروه‌ها و دسته جات دفتر داشته باشند و جذب نیرو کنند؛ اما بعدا در بیان خود فرمودند منظور من این نبود؛ دانشجوی سیاسی کسی است که اولا جامعه خود را بشناسد؛ ثانیا نیاز جامعه را خوب درک کند؛ ثالثا آماده ایفای نقش برای رفع نیازهای جامعه باشد.

وی افزود: دانشجوی سیاسی باید آماده خطر کردن باشد و وارد میدان شود؛ بالاخره یک چیزی می شود؛ همین وارد میدان شدن بسیار مهم است که انسان با یک عقیده راسخ و با عزم استوار و با توکل به حضرت حق و با داشته های علمی و برخوردار از یک فکر و اندیشه بلند در صحنه باشد و بتواند ایفای نقش کند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: همین الان بعد از ۸۰ روز اگر بخواهیم در صحنه سیاسی – تحلیلی عرصه را درست ببینیم، از نظر همه صاحبان خرد و اندیشه دنیا و سیاسیون، پیروز میدان، فلسطین است،آنکه باخت و شکست جبران ناپذیر را تحمل کرده، رژیم صهیونیستی است؛ گروهی که نه نیروی دریای و هوایی دارد و نه نیروی زمینی آنچنانی دارد و فقط ایمان قوی دارد، ایمان و شرافت در برابر شرارت پیروز شده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: این در مقابل چشم همه دنیاست و موضع حقی که جمهوری اسلامی ایران داشته، بر همه جهانیان روشن شد که اگر امروز بعد از ۴۳ سال داریم بر فلسطین آزاد و آزادی قدس تأکید می‌کنیم، موضع حقی است؛ اسرائیل رفتنی و زائل شدنی است.اینها نشانه‌های اقتدار برای یک امت است که درست حرف می‌زند و پیش بینی می‌کند؛ امام امت و رهبر فرزانه انقلاب تا امروز درست سمت‌گیری کردند و بر مواضع به حق تأکید کردند؛ حقانیت این موضع امروز بر همه عالم روشن شده است.

نقش علامه مصباح یزدی در مهندسی فرهنگی کشور/ علامه مصباح یزدی اندیشه‌های غربی را بی بنیان می‌دانستند

آیت الله محمود رجبی در سومین کنگره بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی «استاد فکر» درباره نقش علامه مصباح یزدی در مهندسی فرهنگی کشور گفت: فرهنگ روح هر جامعه بوده و جامعه را به سمت سقوط و یا صعود می‌برد،  اگر فرهنگی آلوده باشد سبب مرگ یک جامعه می‌شود مهندسی فرهنگ به معنای سامان بخشی فرهنگ است.

آیت الله رجبی ادامه داد: جامعه بر اساس فرهنگ شکل می‌گیرد و علامه مصباح نقش ممتازی در این زمینه داشته است. برای فرهنگ سازی شناخت آسیب‌ها و نقاط ضعف ضروری است تا بر اساس آن ضعف‌ها با بهره‌گیری از فرهنگ مطلوب در برابر تهاجمات فرهنگی ایمن سازی داشته باشد بنابراین فرهنگ آرمانی باید در کشور ساماندهی شود.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بیان داشت: کشور برای اینکه بتواند در برابر تهاجمات فرهنگی غرب و شرق استقامت کند لازم است فرهنگ اسلامی خود را در قالب یک نظام عرضه کند. اگر بخواهیم فرهنگ غنی اسلامی را در قالب نظام عرضه کنیم لازم است که عناصر کلیدی اسلامی استخراج شود.

وی عنوان کرد: علامه مصباح به خوبی فرهنگ جامعه را در حوزه‌های تخصصی علوم انسانی و هم در حوزه فرهنگ عمومی شناخته و به نقاط ضعف و قوت آن اشراف داشتند. سال‌ها ایشان مؤلفه‌های اصلی فرهنگ اسلامی را به دست آورده بودند و این اندیشه را در قالب یک نظام و سیستم منسجم عرضه کرده بودند.

آیت الله رجبی ادامه داد: توحید محوری و خدا محوری روح این نظام را تشکیل می‌دهد. مرحوم علامه در حوزه تخصصی، علوم انسانی رایج را مورد توجه قرار داده بود و آسیب‌هایی که در این حوزه می‌یافت پاسخ می‌داد و به نقد می‌پرداخت.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه علامه مصباح یزدی اندیشه‌های غربی را بی بنیان می‌دانستند گفت: وقتی تئوریسین‌های غربی اعلام کردند که ما استحاله فرهنگی را در جامعه ایران ایجاد کردیم دیدند که در انتخاباتی که در ایران رخ داد ملت در نقطه مقابل آنها ایستادند و نتیجه دیگری را رقم زدند این مهم با تلاش علامه ایجاد شد آن مرحوم با حضور در اقصی نقاط کشور و اعزام تربیت شدگان خویش به نقاط مختلف کشور، نشست‌های پرسش و پاسخ بسیاری برای بیان حقیقت برگزار کردند تا توطئه دشمن خنثی شود.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مدافع فکر و اندیشه آیت الله مصباح یزدی بودند گفت: معظم‌له توجه به افکار و اندیشه علامه تاکید داشتند تا جامعه متوجه این شخصیت بزرگ شود. علامه مصباح توانست با مهندسی فرهنگی که انجام داد توطئه دشمنان را نقش بر آب کند. در عرصه اخلاق نیز جلسات درس اخلاق علامه یکی از مهندسی فرهنگی ایشان به شمار می‌رفت. بحث‌های ایشان در این کلاس‌ها بسیار متفاوت بود و حاضران با یک تفسیر جدیدی از ادعیه و … آشنا می‌شدند آن مرحوم نگاه نویی به مباحث عقلانی و اخلاقی و شرح ادعیه داشتند.

آیت الله رجبی عنوان کرد: علامه برای کارآمدی حوزه علمیه راه‌های جدیدی ارائه کردند به گونه‌ای که به برکت همین راه‌ها امروز ده‌ها پژوهشکده تأسیس و صدها پژوهشگر تربیت شدند، در مهندسی فرهنگی کاری کرد که دشمنان در اندیشکده های خود اعتراف کردند که علامه مصباح برای گام دوم انقلاب نیز نیرو تربیت کرده است راه اندازی طرح ولایت همین مهم را تصدیق می‌کند.

آیت الله رجبی به روح عبودیت و اخلاص علامه اشاره و تصریح کرد: علامه با آن خلوص و صفای باطنی که داشت روح اخلاص را در این سیستم دمید. درس‌های خودسازی ایشان یک تحول بنیادی در انسان ایجاد می‌کرد. هر کسی که خود را با این سیستم منطبق کند وجودش مملو از عشق به خدا می‌شود، دوستان و دشمنان همواره اذعان دارند که هر آنچه را که علامه می‌اندیشد و فکر می‌کند با بیان رسا و خالی از شبهات همراه بود.

 آیت‌الله مصباح سوخت و ذوب شد  تا امت اسلامی غرق در نور شود

در کنگره بزرگداشت علامه مصباح یزدی همچنین شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه حضور یافت و به سخنرانی پرداخت.

شیخ زکزاکی که در زمان رحلت آیت‌الله مصباح در زندان بود، با بیان اینکه فرصت را غنیمت می‌شمارم تا تسلیت و تعزیت خود را ابتدا به خانوادۀ عالم بزرگ، آیت‌الله مصباح یزدی و سپس به کل امت اسلامی عرض کنم، اظهار داشت: من نمی‌توانم دربارۀ این عالم متفکر فیلسوف سخن بگویم؛ عالمی که در زمان حیات خود حتی به اذعان جهان غرب نیز مرجع و متفکر بزرگی در فلسفه و تفکر اسلامی بودند.

وی تصریح کرد: من شاگردِ شاگرد ایشان بودم؛ چرا که تعلیمات ایشان را از مترجم کتب ایشان، حجت‌الاسلام حقانی، فرا گرفتم و توحید و برخی تعلیمات اسلامی را از ایشان اخذ کردم. همچنین برخی کتب ایشان در موضوع توحید را نیز به طلاب نیجریایی تدریس کردم. ایشان در موضوع توحید، عقاید اسلامی و علوم دیگر اسلامی کتب متعددی تألیف کردند.

رهبر شیعیان نیجریه، آیت‌الله مصباح را یک فقیه، مرجع، عالم، عارف، با تقوا، پاک و مخلص خواند که زندگی خود را از کودکی تا وفات، صرف خدمت به اسلام و مسلمین و یاد دادن کرد.

وی اظهار داشت: او به مانند یک چراغ فروزان و مصباح روشن، خود سوخت و ذوب شد تا امت اسلامی غرق در نور شود. او با افکار خود به امت نور تابید و امت اسلامی هنوز از کتب، افکار و فلسفۀ ایشان و نیز از شاگردان او در آفاق عالَم، از جمهوری اسلامی ایران تا دیگر نقاط عالم، بهره می‌برد. وی شاگرد بارز آیت‌الله بروجردی، امام راحل، علاوه طباطبایی و عالم متقی عارف، آیت‌الله بهجت و استادان بزرگ دیگر بود. شاگردان آیت‌الله مصباح نیز از اساتید و کارشناسان برتر در ایران و جهان‌اند.

گفتنی است، سومین کنگره بزرگداشت علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) با عنوان «استاد فکر» برگزار شد که برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره علامه مصباح یزدی در دیدار سال گذشته با دانشجویان بود.

علامه مصباح درس‌های بزرگی از ذوب شدن در «ولایت» و «ولی» داد

در بخشی از این مراسم پیام حجت الاسلام سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان خوانده شد.

متن این پیام به شرح ذیل است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِیهِمْ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَمَن یَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ (سوره ممتحنه، آیه ۶)

السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

خاندان عزیزِ دانشمند جهانِ اسلام و اندیشه انسانی، علامه اندیشمند، شیخ محمدتقی مصباح یزدی (رضوان الله علیه)

سروران؛ دانشمندان، پژوهشگران وشرکت‌کنندگان در سومین همایش بین‌المللی گرامی‌داشت یاد آن شخصیت بزرگ علمی،

مدیر و اعضای محترم ستاد برگزاری سومین سالگرد ارتحال علامه اندیشمند مصباح یزدی (قدّس سرّه)

با سلام بر همه شما و آرزوی قبولی اعمال‌تان در درگاه خداوند متعال

ما معتقدیم که نشان‌دادن میراث آن شخصیت بزرگ و فقید که دربردارنده دانش فراوان، روشنگری‌های معرفتی درخشان و روش‌های نوین در سطح بسیاری از علوم است، امانتی بر دوش علما، پژوهشگران و جویندگان حقیقت است.

این کار، تنها زنده‌نگه‌داشتن فکر ایشان نیست؛ بلکه خدمتی بزرگ نیز به امت مشتاق اندیشه صاف و زلال او و به خصوص نسل‌های جوانی است که آن شخصیت بزرگ با روش و جریان معرفتی‌اش جذب کرد؛ تعداد کمی از علما در عصر حاضر ما به این اتقان رسیده‌اند.

حقیقت این است که ایشان به لحاظ معرفتی و سلوکی، سرمشقی تابناک و گیرا در بزرگ‌ترین و مقدس‌ترین امور برای دانشمندان و نسل‌های مختلف به وجود آورد تا دین را یاری کرده، از آن دفاع کند و برای ظهور امام‌مان حضرت مهدی -عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف– زمینه‌سازی کند.

همانا ایشان در تاریکی و ظلمات افکار، برای ما مصباح و صبح نورافشان؛ و در گرما و خشکی دل‌ها، بارانِ ریزان بود. هنگامی که بسیاری از ره‌پویان حق بر کرانه‌های ساحل معارف آفاقی و انفسی در جست‌وجوی حق و حقیقت بودند، ایشان از اعماق این دریا گوهرهای حکمت و گلچین‌های معرفت را استخراج و در سلوک خود نقشه راه وصول به حق را تفسیر می‌کرد.

او به خِرَدها زندگی بخشید تا با معرفت بدرخشند؛ و به جان‌ها حیات عطا کرد تا با آرامش سرمست شوند. گویا به او سپرده شده بود که افق‌های دوردست را به گونه‌ای فراخوانَد که در پیش چشم و عقل هم‌چون امری بدیهی تحقق یابد؛ و به همین دلیل، هنگام نگرانی، شک، سرگردانی و انسداد افق‌های پیش رو به سراغش می‌آمدند.

ما معتقدیم که امروز نیز ایشان هم‌چون گذشته پاسدارِ عقیده بر دروازه دژ اسلام، حامل شمشیر کلمه و زرهِ اعتماد به خدا و دارای نشان یقین و دریایی از عطوفت، پدری و هدایت‌اند.

زندگی ایشان تجسمِ سلوکیِ مکارمِ اخلاق و رسالت‌های انبیا بود؛ و با گفتار و کردار خود درس‌های بزرگی از ذوب شدن در ولایت و ولیّ داد؛ و راهنمایی به سوی ولایت و سپری برای آن بود. در یاری‌رساندن به ولایت پای‌می‌فشرد و تمام تلاش‌های با برکت و پاکش را در پابرجاکردن راه ولایت و ریشه‌دار کردن آن در جان مؤمنان به‌کارمی‌گرفت.

بی‌شک با رحلت بزرگان، امت احساس یتیمی می‌کند و دست به دامنِ میراث پرفیض آن‌ها می‌شود تا قدری از عطر پدری‌شان را جایگزین کند؛

اما در لبنان رحلت ایشان در بین ما اثری عمیق ایجاد کرد و ما را به سوگی مضاعف نشاند؛ از یک سو با خسارت از دست دادنِ فکر پویا، حکمت متعالیه، پناه، ملجأ و مرجع؛ و از سوی دیگر، با خسارت ازدست‌دادن توجه، عطوفت، پدری، خیرخواهی و دعایش برای‌مان.

قطعاً میراث بزرگی که ایشان از خود بر جای گذاشتند -که میراثی ژرف و گزیده در معارف است- به‌وجودنمی‌آمد، اگر اخلاص و صفای ایشان و عنایت و توفیق خدای متعال برای خدمت به بندگان و اولیاءش نبود.

ما از چشمه جاری تولید فکریِ ایشان سیراب شدیم؛ ابتدا از نخستین آثار ایشان؛ از کتبش در خداشناسی و یاد او و ره‌توشه و به سوی او. با آثار ایشان به سوی شناخت کیهان و انسان و راه و راهنما و قرآن و اخلاق ره‌سپار شدیم؛ سپس در اعماق جامعه و تاریخ و جنگ و جهاد و امامت و ولایت و شفای روح و اسفار و نهایه الحکمه و آموزش فلسفه و دروس فلسفه و چکیده چند بحث فلسفی سِیر نمودیم.

در پندهای الهی، ایشان حقیقتاً موعظه‌ای رسا بود. کتاب‌های ایشان راهنمای ما شد که چگونه از جام کوثرش بنوشیم؛ و چه‌سان خود را در معرض خورشید ولایت قرار دهیم.

او خودشناسی برای خودسازی را به ما شناساند و با نگاهی ژرف، بر انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن پرتو افکند. او ما را گِرداگرد جوانان پرسشگر، و پرسش‌ها و پاسخ‌ها بُرد، ما را در سفر به سرزمین هزار آئین همراه‌ساخت و همراهش با تماشای فرزانگی و فروزندگی پهلو گرفتیم.

او این‌چنین بود و این درخت پربار که هر زمان میوۀ خود را به اذن پروردگارش می‌دهد و این سایه‌سار باشکوه که ما از آن بهره می‌بریم و به آن تکیه می‌کنیم، باقی‌خواهد ماند.
مقاومت اسلامی در لبنان مورد توجه، درخواست، دعا و آرزوهای‌شان بود؛ چراکه ایشان درک‌کرده‌بودند که مقاومت تنها گزینه برای پایداری امت و دستیابی آن به عزت و آزادی مقدساتش است.

ای کاش او اکنون در میان ما حاضر بود، تا با چشم خود پیروزی‌ها و قهرمانی‌های کم‌نظیر مقاومت در فلسطین را می‌دید و با مشاهدۀ شکست و خواری آشکاری که صهیونیست‌ها در غزۀ نستوه به آن تن دردادند، جان پاکش آرامش می‌یافت.

در پایان، عهد می‌بندیم با آنچه خواست و به آن خواند؛ اخلاص و استقامت در راه ولایت.

و الحمدلله رب العالمین

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top